Köpvillkor

Allmänt

Widehem AB säljer varor via internet, fysisk butik och mässor till privatpersoner och företag i Sverige. Produkterna som vi säljer kan användas i Sverige och de har en svensk manual eller bruksanvisning när produkten så kräver det, antingen i fysisk eller digital form. Sedvanliga garantier lämnas på produkter där garanti är tillämpligt och eventuella garantier är giltiga i Sverige och endast för förstahandsköpare.

Beställning

Om du har frågor kring hur du beställer är du välkommen att kontakta vår kundservice. Genomförd beställning innebär att du godkänner våra köpvillkor och samtycker till att namn och person- eller organisationsnummer registreras i vårt kundregister. Avtal om köp träffas först när vi bekräftat beställningen genom att skicka en orderbekräftelse till den e-postadress du angivit. Vi förbehåller oss rätten att korrigera beställningar om leverans av någon anledning inte kan ske, och om du har gjort flera beställningar förbehåller vi oss rätten att slå ihop dina beställningar och leverera dem i ett paket.

Priser och produktbilder

Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer, beroende på vilket fraktalternativ du väljer vid beställning.
Produktbilderna på hemsidan garanterar inte att varans exakta utseende och beskaffenhet återges. Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformationen och förbehåller oss rätten att ändra produktinformation och priser utan föregående avisering.

Vi reserverar oss för eventuella fel i pris- och produktinformation eller i övrigt på hemsidan. Vid eventuella felaktigheter förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. Vi reserverar oss för prisjusteringar, slutförsäljning, lagerdifferenser, tekniska problem, ändringar av tekniska specifikationer och eventuella typografiska fel på vår sida eller i våra annonser. Vi förbehåller oss rätten att annullera felaktiga beställningar.

Personuppgifter

I samband med din beställning och/eller kontoregistrering godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss. All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen.

Informationen du lämnar om dig själv används av apotea.se och våra samarbetspartners för betalning och leverans. Vi garanterar att inga uppgifter om dig kommer att säljas eller föras vidare till tredje part. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter i vår integritetspolicy.

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställning som innehåller felaktiga personuppgifter eller där kunden har betalningsanmärkningar.

Upphovsrätt

Allt innehåll på den här webbplatsen, så som text, grafik, logotyper, bilder, ljudklipp, digitala nedladdningar och annan mjukvara, tillhör Widehem AB eller våra leverantörer och är skyddat av svenska och internationella upphovsrättslagar.

Frakt och leverans

I kassan kan du välja mellan olika fraktsätt. Läs mer om fraktsätten, priser och leveranstid här. Vi hanterar normalt din beställning inom två arbetsdagar från beställning fram tills dess att varan lämnar vårt lager, förutsatt att vi har varan i lager. När varan har lämnat vårt lager övergår leveransansvaret till fraktbolagen.

Till vissa delar av Norrland och till Gotland levererar fraktbolagen med en till två dags fördröjning, denna är inte inräknad i den beräknade leveranstid vi anger på hemsidan.

Betalning

I kassan kan du välja mellan betalsätten Swish och Klarna. Läs mer om de olika betalsätten här.

Vi har rätt att göra en kreditkontroll där så krävs för att kunna bevilja kredittid. Som kund förbinder du dig att betala inom utsatt tid för valt betalsätt. Betalning efter förfallodatum kan leda till dröjsmålsavgifter och ränta.

Ångerrätt och retur

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (LODA) ger dig som privatperson 14 dagars ångerrätt (öppet köp), vi har valt att förlänga detta på 60 dagar. Hos oss har du alltid 60 dagars ångerrätt (öppet köp) från det att du tagit emot varan. Utnyttjande av ångerrätten förutsätter att varan är oanvänd och oskadd. Om varan levereras i en förpackning som inte går att öppna utan att skada förpackningen så har du som konsument rätt att öppna förpackningen för att granska din vara, utan att din returrätt förbrukas. Vi förbehåller oss dock rätten att göra ett avdrag på återbetalningsbeloppet motsvarande det värde som varans värde minskat med till följd av att varan hanterats i större omfattning än vad som är tillåtet enligt lag (dvs. varan kan inte längre anses vara oanvänd/oskadd) och/eller förpackningen tillfogats större skada än vad som situationen krävt vid öppnandet av förpackningen. Kontakta oss om du önskar utnyttja din ångerrätt, innan du skickar tillbaka din vara. Vi skall bekräfta att returen är tillåten och att ångerfristen inte har passerats innan varorna skickas tillbaka. Tänk på att du står för fraktkostnaden och risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. I de fall tillbehör saknas eller fysisk skada finns, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för att återställa varan till funktionellt skick. När din vara blivit mottagen av oss och din retur behandlas återbetalar vi kostnaden för produkten, eventuell fraktkostnad återbetalas ej. Returer får inte skickas som postförskott, efterkrav eller frisvar.

Återbetalning

Har du en obetald faktura för din order så är det viktigt att du själv flyttar fram förfallodatum, det gör du på klarna.se. När vi har mottagit och kontrollerat den returnerade varan återbetalar vi snarast hela köpesumman exklusive fraktkostnad, dock senast inom 30 dagar.

Ej uthämtade paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnaderna för den hantering som uppstår vid ej uthämtade paket (returfrakt, expeditionskostnad etc.). Därför tar vi ut en avgift om max 400 kr beroende på vikt om ett paket ej hämtas ut. Försändelsen ligger hos ombudet i 14 dagar innan den returneras till oss. Observera därför att om du ångrar ett köp och vill returnera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter returnera enligt beskrivning ovan.

Reklamation

Om du har fått en defekt eller felexpedierad vara ber vi dig att omgående kontakta vår kundservice. Beskriv felet så utförligt som möjligt. Om vi inte kan lösa problemet får du naturligtvis reklamera produkten för att få en ny. Reklamationer skall göras i enlighet med de instruktioner du får av oss. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Du kan även gå vidare med ditt klagomål på EU:s gemensamma tvistlösningssida, den hittar du här: http://ec.europa.eu/odr.